sobota 25. února 2017

Nový kamarád

Již dlouho si pohrávám s myšlenkou, že bych se v tkaní chtěla posunout někam dál a ráda bych tkala něco složitějšího na vícelistém stavu. Bohužel konstelace není zatím taková abych si vícelistý stav mohla pořídit.
Prvotní plán byl, že si nechám vyrobit jakousi nástavbu na RH stav kde si pomocí tyček a provázků navážu osnovu a budu jí tak zvedat. Šlo prakticky jen o stojánek kam bych tyčky odkládala při zvednutí abych mohla protáhnout útek  Provázky byly naměřené, ale "nástavba" zatím v nedohlednu...

Druhý směr mého myšlení sehnat starý stav a poopravit, ale nic použitelného a za rozumnou cenu se zatím nevyskytlo...

Protože ráda koukám na videa z dob našich babiček a říkám si na jak jednoduchých stavech se dřív tkalo, jednoduchý mechanismus, nitěnky z provázků....Pomalu mi začal v hlavě hlodat další směr zkusit vyrobit nějakou jednoduchou dřevěnou konstrukci, pochopit mechanismy zvedání listů a nějaký aplikovat. Dřív se tkalo hlavně na dvoulistých stavech na jednoduchých kladkových systémech, ale já chtěla vícelistou jednoduchost :)



Hodně  jsem se chodila kochat fotkami velkých stavů a velmi se mi líbí stavy Glimakra a tam jsem objevila Julii :) Je to malý- "velký" stav - působí docela chatrně, ale přesně tohle jsem hledala. Stále jsem se k němu vracela a doma nenápadně nadhazovala, že bychom  mohli něco takového zkusit.

Ale jak to většinou chodí, když není člověk od fochu a nějak na to nezbýval čas - čas plynul a konstrukce opět v nedohlednu... Jednou jsem se ale osudově zmínila kamarádce o mých neskromných snech a vzhledem k tomu, že její manžel truhlář je a myslím, že ho to i samotného zajímalo, přislíbil, že dřevěné části zhotoví. Zasedla jsem k internetu a hodiny zkoumala fotky a videa a navrhla si stav s podobnou kostrou, ale bytelnější a hlubší - co kdybych ten 16ti list chtěla někdy přece jen vyzkoušet :)

Zhruba za měsíc mi doma přistál krásný základ stavu. Mezi tím už jsem pomalu vymýšlela jakým systémem ho osadit. Klasický kladkový jsem viděla hlavně u čtyř listů a já chci přece osm... Jako nejjednodušší systém mi přišel countermarch loom (ikdyž ze začátku jsem si myslela, že je to jack loom : )- no snad už v tom mám jasno)  - kdy začneme na 4 listech a pak je zvedneme na 8. Funkčnost jsem si musela ověřit na modýlku v měřítku 1:10 a zdálo se, že to funguje a mě to prakticky lépe docházelo. Dřevěné části jsem si ošetřila voskem s olejema, místo systémů speciálních provázků jsme použili jutový motouz, nitěnky - pro začátek 100 kusů - jsem vytvořila z bavlněných provázků a jako paprsek použila list z RH stavu. Různé tyčky, kolečka a další potřebné věci mi do stavu aplikoval můj muž, brácha svařil krásné úchyty na otáčení válců.



motání nitěnek


Druhá várka dřevěných částí dorazila v půlce února - vahadla, listy, protizávaží, šlapky. Opět nátěry a šup s tím na provázky.

natřeno


Když se tak práce blížily ke konci, byla jsem úplně unešená tím, že i vzhledově vypadá velmi pěkně - skoro profesionálně :)



Zasedla jsem opět k internetu a již po několikátý jsem koukala jak nasnovat osnovu. Snovací rám zatím nemám a tak jsme přemýšleli z čeho si jí prozatím uděláme. Nakonec jsem si při rozhlížení se mými vlnenými pomůckami uvědomila, že mám navíječ přaden dvakrát. Tak jsme sundali dřívka se kterými se sesazoval do sebe a zbyly pouze dvě prkýnka s dírkami a vcelku vysoké kolíčky. Celé jsem to pak pomocí úchytek přidělala ke stolu -každý na jednu stranu a mohla jsem začít. V plánu je pouze užší vzorníček s hladkým návodem do listů a vyzkoušet co stav umí. Šáhla jsem po nějaké akrylové přízi a už když sem jí začala otáčet kolem kolíčků tak jsem si říkala,že to nebude to pravý. Vcelku dost pružila, ale už jsem ve snováníní pokračovala - s tím,že se uvidí.

Nakoukat videa je něco jiného než realita -než jsem přišla na to jak to kam otáčet - hlavně v jednom konci se mi to stále křížilo, ale trocha soustředění a copánkovala jsem osnuvu o 70 nití.

Zkoukla jsem opět videa abych zase zjistila, že praxe je trochu jiná, ale poprala jsem se s tím a  protáhla nitě nitěnkami a paprskem - prozatím jen z Rh stavu zavěšeném na provázkách.







Uvázat šlapky a hurá na první zkoušku :)
A výsledek? - Tká! má sice plno much, jako krátší nitěnky, některé prkýnka budou potřeba tenčí a některá dělší, ale to vyladíme ve zkušebním provozu.
Bála jsem se do stavu investovat cokoliv navíc než zjistíme jak funguje - ale teď si určitě zaslouží dodělat bidlen s paprskem, soustavy provázků přímo na tkalcovský stav a další jiné vymoženosti - teď už ho budem jen hýčkat a tunit :)



Zatím žádná sláva v krajích, ale vzoruje :)





6 komentářů:

  1. Tý jooo! Já žasnu nad tím, jak jste šikovná parta! Stav vypadá báječně a už mu fakt chybí jen drobítek. Moc ti ho přeju a těším se, co z něj poleze za nádhery.

    OdpovědětVymazat
  2. Marci, padám na ústa. Přeji ti spoustu krásných tkacích chvilek a také se těším na výtvory.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tobě taky moc děkuju :) Už se těším, ale než to všechno vstřebám to bude nadlouho :D

      Vymazat
  3. Nádherný domamont. Učila jsem se na Horňácku na podobném stavu. Máme i plány, jak ho zhotovit a místní, kteří jeden staví. Pokud chcete, mohu vás propojit, třeba se to bude hodit. Držím pěsti!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Tohle není tak úplně historický stav - tak nevím jestli bych někomu byla přínosem :) Ale nějaké zákonitosti, které jsem neodhadla by mě zajímaly :)

      Vymazat

Nová vášeň ?

Zhruba před třemi týdny jsem měla tu krásnou možnost vyzkoušet si paličkování. Úplně žasnu jak je to všechno tak dokonale vymyšlené  - od uz...